Mariánský sloup v Praze z roku 1650
byl v Evropě prvním a jediným pomníkem konce Třicetileté války (1618-1648). Postavil jej císař Ferdinand III. (českým králem 1627-1657) z iniciativy Pražanů jako vděk za „obhájení a osvobození města“ (obléhání pražských měst byla poslední válečná akce Švédů roku 1648) na přímluvy Panny Marie. Starobylý gotický obraz, u něhož se obránci města modlili, je vložen do podstavce sloupu.
Na vrcholu sloupu je socha Panny Marie Immaculaty (po vzoru vídeňského sloupu z roku 1647) od prvního českého barokního sochaře Jana Jiřího Bendla (1610-1680), který vedl práce kameníků na pražském sloupu a byl také autorem první sochy anděla a ďábla na podstavci (ostatní tři zhotovili jeho tři pomocníci). Bendlovy dvě sochy na sloupu jsou umělecky nejhodnotnější.
Panna Maria se obrací k nebi sepjatýma rukama v modlitbě za Pražany. Šlape po hlavě symbolického Draka. „Nepřátelství položím mezi tebe a ženu, mezi tvé a její potomstvo. Ona ti rozdrtí hlavu a ty je zasáhneš do paty.“ (Gn 3,15)
První anděl (vpředu vlevo) vychází z obrazu Apokalypsy:
„A viděl jsem anděla sestupujícího z nebe, majícího v ruce klíč od propasti a velký řetěz. A přemohl draka, dávného Hada, který je Ďábel a Satan, spoutal ho na tisíc let, svrhl jej do propasti, uzamkl ji a zapečetil, aby on nesváděl více národy, dokud se nedovrší tisíc let, potom musí být na krátký čas propuštěn…“ (Zj 20,1-3)
Anděl Moudrosti tedy zaklekává ďábla Hereze, svazuje ho řetězem a hrozí mu klíčem od pekelné propasti, kam ho uzamkne „na tisíc let“.
Ďábel je identifikován jako „dávný Had“ z Ráje - má totiž ocas ve formě hadího těla.
Druhý anděl (vpředu vpravo) představuje ctnost Spravedlnost, jak překračuje a křížem sráží k zemi ďábla, který symbolicky představuje Mor (původně jako Bazilišek - Bendl ovšem novátorsky přeměnil první dvě zvířata v ďábly).
Symbolická zvířata a ďáblové představovala doprovodné hrůzy války: Herezi, Mor, Hladomor a Válku samotnou, a vycházela z verše Bible: „Budeš šlapat po hadovi a baziliškovi, a pošlapeš lva i draka“ (Ž 91,13)
Třetí anděl (vzadu vlevo) představuje ctnost Statečnost, jak s mečem šlape po Drakovi (Hladomoru)
Čtvrtý anděl (vzadu vpravo) představuje ctnost Mírnost, jak s plamenným mečem překračuje obludu Války (Lva).
Sochař Bendl umístil lva války až na konec řady, protože celý sloup byl pomníkem konce Třicetileté války, a tak symbolicky „nakonec byla poražena i Válka“.
Překlad latinského nápisu na podstavci: „Panně Bohorodičce bez prvotní poskvrny počaté, za obhájení a osvobození města tedy císař dobrotivý a spravedlivý tuto sochu staví.“
Mariánský sloup byl vandalsky stržen po vzniku Československé republiky v roce 1918 hasiči ze Žižkova a demonstranty, vedenými anarchistou Frantou Sauerem, a byl obnoven v roce 2020 (andělé doplněni 2024). Všechny části rekonstrukce sloupu a soch odpovídají zachovaným fragmentům sloupu a torzům soch, i uměleckému stylu poloviny 17. století.