Hotové díly Mariánského sloupu – 6. díl
Dřík sloupu
Jde o největší díl mariánského sloupu. K jeho zhotovení bylo potřeba vylomit pískovcový blok o délce 6 m a váze 18 tun. Pískovcové bloky, ze kterých byly vyrobeny díly spodní části Mariánského sloupu (schodiště, kamenné kuželkové zábradlí, dlažby) pocházejí z lomu u Božanova ve východních Čechách. Tento pískovec je nejvhodnější pro nahrazení pískovce ze zaniklých lomů v okolí Kamenných Žehrovic, ze kterého byl zhotoven původní sloup.
Bylo nutno najít pískovec, který by svou strukturou, barevností, tvrdostí a mrazuvzdorností vyhovoval umístění v našich klimatických podmínkách. Po pátrání po vhodných pískovcích v Africe a Austrálii, kde se těží kámen podobné barevnosti a hrubosti, jako je český božanovský pískovec, bylo nakonec nalezeno místo, kde byla možnost nezvykle velký blok vylomit. Šlo o lom v Indii. Rozbor vzorků ve Státní zkušebně potvrdil velmi dobrou kvalitu kamene, splňující všechny požadované normy pro použití v českém stavebnictví.
Dne 24. února 2001 odjela skupina pěti kameníků na dalekou cestu. Byli to členové Mariánské kamenické huti (Petr Váňa, Petr Beneš, Petr Piekarz, Hynek Shejbal a Tomáš Váňa). Cílem byla severní Indie - oblast Jaipur, ležící 250 km od Delhi. Kámen se zde těží ručně. Na vylomení bloku měli pouze tři týdny. Přes všechny organizační a technické překážky byl blok vylomen čtyři dny před jejich odletem zpět domů. Na místě ho nahrubo otesali a připravili pro transport do přístavu. V březnu putoval kámen po železnici do přístavu v Bombaji a počátkem dubna byl naložen na loď plující do Evropy. Během dubna byl převezen námořní lodí do přístavu v Hamburku. Blok připlul do Hamburku v kontejneru a bylo třeba jej do čtyř dnů vyložit a kontejner vrátit. Další cesta do Čech byla po železnici. Vykládku z lodi, dopravu do Čech a vyřízení formalit zajistila firma České přístavy. Zároveň nabídli místo ve svém přístavu v Mělníku, pro práci na výrobě sloupu. A tak dne 8. května doputoval kámen do Mělníka.
" V pondělí 21. května jsme došli v příběhu kamene na místo, o kterém jsme dlouhou dobu pouze povídali, mohli jsme konečně poprvé vzít do ruky dláta a kamenické paličky a začít tesat sloup. Žili jsme v přístavu u kamenného bloku měsíc. Mohli jsme tu pracovat a vedle kamene jíst a spát“, popisuje příběh největšího dílu sloupu akademický sochař Petr Váňa.
Zde byl blok pod přístřeškem, který se proměnil v provizorní kamenosochařskou dílnu, opracován. Dne 30. června připlula do Mělníka divadelní loď Divadla bratří Formanů jménem Tajemství, když se vracela ze své cesty do Litoměřic. Naložila na svou palubu hotový dřík sloupu a vydala se na dvoudenní plavbu do Prahy.
Loď přistála na Vltavě v centru Prahy 1. 7. 2001. Plavby z Mělníka do Prahy se zúčastnil a symbolické záseky do dříku sloupu učinil také zástupce Společnosti pro obnovu Mariánského sloupu, její místopředseda Dr. Karel Kavička.
V Praze bylo ve spolupráci s Kongregací Milosrdných sester sv. Karla Boromejského nalezeno důstojné místo, kde byl dřík sloupu dočasně postaven. Stalo se tak v zahradě kláštera a nemocnice sv. Karla Boromejského v Praze pod Petřínem. Tam je tento největší díl sloupu připraven a čeká na své konečné umístění na Staroměstském náměstí v Praze.
Náhledy fotografií ze složky Dřík Mariánského sloupu